הפרעות קשב וריכוז אצל ילדים

רגע לפני שניגע בדרכי ההתמודדות עם הפרעת הקשב והריכוז, עלינו להבין מהי אותה הפרעה שכיחה אשר סובלים ממנה בין 10%-5% מכלל הילדים ובני הנוער ואחוז ניכר מן הילדים אף ממשיך לסבול מן התופעה גם בגיל בגרות. הפרעות קשב וריכוז אצל ילדים היא תוצאה של שילוב גורמים תורשתיים, סביבתיים ותרבותיים והיא באה לידי ביטוי בהפרעות בקשב ובריכוז של הסובלים ממנה, באימפולסיביות ובפעילות יתר – תנועתיות במידה רבה ופזיזות. לעיתים ניתן להבחין גם בבעיה התנהגותית ודימוי עצמי נמוך אצל הילדים הסובלים מהתופעה, הדבר בא לידי ביטוי בהעדר שיקול דעת לגבי תגובות התנהגותיות המביאות לכדי אימפולסיביות. שכיחות תופעת הפרעת הקשב והריכוז גבוהה פי 3 אצל בני המגדר הזכרי (בנים) מאשר אצל בנות המגדר הנקבי (בנות). הפרעות אלה מחולקות לשלוש תת קבוצות:

  • בעיית קשב type Inattentive
  • בעיית היפראקטיביות type impulsive Hyperactive
  • צורה משולבת type Combined
    חשוב לציין כי יש ילדים אשר מאובחנים עם בעיית קשב וריכוז בגלל היותם פעילים באופן חריג או כי הינם בעלי סימנים קליניים דומים לאלו של הפרעת הקשב, לכן אבחון נכון על ידי רופא מוסמך עם ניסיון הינו חשוב במיוחד.

הפרעות קשב וריכוז אצל ילדים - איך מזהים את התופעה?

איתור מוקדם הוא מילת המפתח. ישנה חשיבות מאוד גדולה לאיתור מוקדם וקבלת טיפול בגיל צעיר, עוד בטרם נגרמים נזקים בתחומים החברתיים והפסיכו-התפתחותיים ו/או להישגים הלימודיים. טיפול רפואי נכון שיינתן מוקדם ככל הניתן, יבטיח להגדיל את הסיכויים להשתלבות חברתית טובה, הצלחה בלימודים ודימוי עצמי גבוה. הפרעת קשב וריכוז בצורתה הראשונה של חוסר קשב מתאפיינת בסימנים הבאים:

  • יתקשו להישאר בריכוז לאורך זמן ממושך
  • יתמודדו עם קושי בציות לחוקים ומילוי אחר הוראות 
  • יתקשו בהשלמת משימות
  • יפגינו קושי בארגון מטלות ופעילויות שונות
  • נוטים להראות חוסר תשומת לב לפרטים
  • נוטים להפגין חוסר הקשבה בזמן שיחה
  • נוטים להיות מוסחים בקלות על ידי גירויים חיצוניים

הפרעת קשב וריכוז אצל ילדים בצורתה השנייה של היפראקטיביות ואימפולסיביות תתאפיין בסימנים הבאים:

  • ינענעו את גפיהם בעצבנות ולא יוכלו להישאר במקום לאורך זמן ממושך
  • נוטים לדברנות מוגזמת
  • מתקשים להמתין בתורים
  • נוטים להתפרצויות בכי וזעם קשות ותכופות ללא סיבה ברורה
  • נוטים להתרוצץ, להשתולל ולטפס באופן מוגזם שמציב עצמם בסכנה
  • מתנהגים כאילו הינם מונעים באופן בלתי נשלט

חשוב לזכור כי הפרעות קשב וריכוז אצל ילדים מביאות אותם למצבים מסוכנים מבלי להיות מודעים לסכנות ולתגובות ההתנהגותיות שמתעוררות אצלהם, במיוחד אצל ההורים או המבוגרים האחראים שלא יודעים להכיל ולהבין התנהגות זאת. בעקבות כך, מחקרים רפואיים רבים רחבי היקף גורסים כי הטיפול הכי יעיל ואפקטיבי עבור ילדים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז הוא כזה אשר משלב טיפול תרופתי עם תמיכה רגשית או אקדמית (לפי הצורך).

מחקרים רבים גורסים כי הטיפול היעיל ביותר עבור הסובלים מהפרעת קשב וריכוז הוא כזה אשר משלב טיפול תרופתי עם תמיכה רגשית או אקדמית.
מחקרים רבים גורסים כי הטיפול היעיל ביותר עבור הסובלים מהפרעת קשב וריכוז הוא כזה אשר משלב טיפול תרופתי עם תמיכה רגשית או אקדמית.

תיארתם את הילד שלי במדויק

קראתם עד לכאן ואתם מרגישים כאילו תיארנו אחד לאחד את הילד הפרטי שלכם, זה הזמן לעצור רגע, לנשום עמוק ולעכל את הדברים. אם אתם מזהים חלק מהסימנים הקליניים או חושדים בהפרעת קשב יש לפנות בהקדם וללא דיחוי לרופא המטפל שלכם על מנת שיפנה אתכם לרופא עם ניסיון מוכח בתחום לטובת אבחון והנגשת טיפול מתאים שיהווה גורם משמעותי להצלחה ושגשוג במגוון תחומים בחיים. הפרעת הריכוז משבשת את שגרת יומו של ילדכם והן את שגרת יומכם כמשפחה ולכן חשוב לאבחן ולטפל בבעיה כמה שיותר מוקדם. 

הפרעות קשב וריכוז אצל ילדים​ - כיצד מטפלים?

אבחון הפרעת קשב וריכוז אצל ילדים (בעיקר) הוא תהליך מורכב. אין בדיקה חד משמעית אובייקטיבית, כמו בדיקת דם, שמאששת או שוללת את האבחנה. האבחון של הפרעת קשב וריכוז מבוסס שנים של ניסיון וידע מצטבר אבל בראש ובראשונה על דיווח של ההורים והצוות החינוכי על התנהגותו של הילד.

הפילוסופיה מאחורי הטיפול ב-ADHD הינה להבטיח מימוש הפוטנציאל הלימודי של הילד:

  1. טיפול תרופתי מהווה בהרבה מקרים בסיס לטיפול הכוללני בבעיה
  2. ישנה חשיבות רבה לאבחון מוקדם, כדי למנוע מהילד/ה לצבור חוויות לימודיות או התנהגותיות שליליות, פגיעה בדימוי העצמי שלו/ה או במצבו/ה החברתי
  3. כמו כן טיפול יעיל בגיל צעיר עשוי לסייע לילד/ה לאמץ אסטרטגיות למידה יעילות
  4. לעיתים יש צורך בליווי פסיכולוגי או טיפול התנהגותי
  5. כמובן, תמיכה בלימודים בצורת הוראה מתקנת / שעות שילוב והקלות בהתאם לצורך מהוות במקרים מסוימים חלק משמעותי (הרבה פעמים זמני)בטיפול ב-ADHD.

מסגרת טיפול תרופתי להפרעות קשב וריכוז אצל ילדים​ ישנן שתי קבוצות: מעוררות (סטימולאנטיים) ותרופות שבמקור נועדו לטיפול בדיכאון אך התגלו כיעילות לשיפר הריכוז:
1.מעוררות – הנפוצות ביותר ואשר מבוססות על החומר הפעיל מתילפנידט,או אמפטמינים אותו ניתן למצוא כרכיב של ריטלין, קונצרטה, פוקלין, אטנט, ויואנס ועוד המוכרות מאוד וטווח השפעתן נע בין 4 ל- 12 שעות.
2.אטומוקסטין (סטרטרה – Strattera)- תרופה אשר פותחה במקור כנוגדת דיכאון, אך התגלתה כיעילה יותר לשיפור הקשב והריכוז. התרופה אינה כלולה בסל הבריאות הישראלי.
3. ישנן תרופות אחרות ויעילות בנוגע לאימפולסיביות / היפראקטיביות.

חשוב לחדד ולהדגיש כי טיפול תרופתי להפרעות קשב וריכוז אצל ילדים הינו בטוח ותופעות הלוואי הינן סבילות ובעיקר הפיכות. רבים היתרונות של טיפול תרופתי בהפרעת קשב וריכוז על תופעות הלוואי ולפיכך המלצתי החמה היא לא לדחות לסף את הטיפול התרופתי על סמך כתבות או שמועות ופרסומים לא רפואיים. יש להתייעץ עם מומחה ולקבל ממנו/ה את מלוא ההסברים על הצורך, היתרונות והבטיחות של הטיפול התרופתי.

שכיחות תופעת הפרעת הקשב והריכוז גבוהה פי 3 אצל בנים - הפרעות קשב וריכוז אצל ילדים
שכיחות תופעת הפרעת הקשב והריכוז גבוהה פי 3 אצל בנים – הפרעות קשב וריכוז אצל ילדים